پنالتی شدن سایت توسط گوگل به چه معناست؟

پنالتی شدن توسط گوگل به معنی جریمه شدن یک سایت توسط گوگل است. به این معنی که سایت شما به خاطر انجام یک سری کارها ، رتبه فعلی خود را در بعضی کلمات کلیدی از دست بدهد، یا افت رتبه ی شدیدی را فقط در بعضی کلمات کلیدی تجربه کنید و یا اینکه به طور کامل سایتتان از نتایج گوگل حذف شود. در واقع میتوان گفت میزان جریمه ای که گوگل برای سایت شما در نظر میگیرد، بستگی دارد به میزان تخلف شما و اشتباهاتی که در فرآیند سئو کردن سایتتان انجام می‌دهید.

چرا گوگل بعضی از سایتها را پنالتی میکند؟

گوگل همواره تلاش می‌کند بهترین سایتها را در نتایج جستجو به کاربران نشان دهد تا افراد مرتبط ترین و با کیفیت ترین مطلب را پس از سرچ کردن یک کلمه ی کلیدی ببینند و تجربه رضایت بخشی در استفاده از موتور جستجوی گوگل داشته باشند.

در نتیجه اگر گوگل متوجه شود سایتی توسط روش هایی قصد دور زدن گوگل را دارد ، و قصد دارد از طریق روش های غیر منطقی، غیر اصولی، کلاه سیاه، گول زننده یا از هر راه نادرستی وبسایت خود را در نتایج بالا بیاورد این سایت را پنالتی میکند. و به همین منظور الگوریتم های پیشرفته و پیچیده ای برای تشخیص بهترین سایت دارد که این الگوریتم ها به صورت مداوم در جهت بهبود عملکردشان به روز رسانی میشوند تا بهترین تجربه کاربری و دقیق ترین نتایج را به کاربرانی که جستجویی را انجام می دهند نمایش دهد.

انواع پنالتی گوگل

ممکن است سایت به یکی از شیوه های زیر توسط گوگل پنالتی (جریمه) شود.

1_دستی ( Manual )

2_ اتوماتیک ( Algorithmic )

بررسی و تشخیص پنالتی شدن سایت

خب حالا از کجا بفهمیم سایت پنالتی شده یا نه، و اگر شده کدام نوع از پنالتی گوگل است؟

پنالتی دستی چه زمانی اتفاق می افتد؟

پنالتی دستی زمانی که اتفاق می افتد، که افراد زیادی به گوگل گزارش کنند که سایت شما از روش های غیر مجاز استفاده کرده است ( مثلا کپی کردن محتوای سایتهای دیگر بدون اجازه آنها و بدون ذکر کردن منبع) احتنال پنالتی شدن سایت شما زیاد میشود.

البته گوگل خیلی باهوش است و هیچ کس نمیتواند با گزارش دروغین از طریق این روش سایتهای رقیبش را به دردسر بیندازد یا به پایین بکشد، چرا که گزارشات باید از طرف افراد مختلفی باشد و تعداد آنها زیاد باشد تا مهندسان گوگل سایتی که به عنوان متخلف گزارش شده را به صورت دستی بررسی کنند و با روش های خاصی، صحت گزارشات را متوجه خواهند شد. و اگر گزارشات بر علیه یک سایت صحیح باشد آن سایت را به صورت دستی پنالتی میکنند.

برای چک کردن پنالتی شدن سایت با این روش ، به سرچ کنسول سایتتان دربخش  Search Traffic > Manual Actions مراجعه کنید و ببینید آیا هشداری توسط گوگل برای شما ارسال شده یا خیر . گوگل از این طریق به شما اطلاع میدهد که سایتتان پنالتی شده است.

البته ممکن است پیام گوگل به شما خیلی کلی باشد و جزییات و دلایل پنالتی شدن سایتتان در این پیغام مشخص نباشد.

پنالتی الگوریتمی چیست ؟

جریمه یا پنالتی الگوریتمیک توسط یکی از الگوریتم های گوگل و به صورت خودکار انجام می شود.

گوگل الگوریتم های زیادی دارد که کارکرد کاملا دقیق آنها را هیچ سئوکاری نمیداند، اما به طور کلی کار این الگوریتم ها این است که سایت هایی که از روش ها و کارهای غیر مجاز و غیر طبیعی برای بالا رفتن رتبه سایتشان استفاده میکنند به صورت اتوماتیک شناسایی و پنالتی میکنند

اگر سایت شما از طريق الگوریتم های گوگل پنالتی شود هیچکس به طور مستقیم به شما اطلاع نمی دهد که سایتتان جریمه شده است.

در واقع در این نوع از پنالتی، هیچ کس مستقیما نقش ندارد و سایت شما به صورت خودکار توسط الگوریتم های گوگل جریمه میشود.

چه مواردی میتواند باعث پنالتی شدن یک سایت توسط گوگل شود و چگونه سایت را از پنالتی خارج کنیم؟

خب بریم سر اصل مطلب

اینکه از چه روش هایی نباید استفاده کنیم و از چه کارهایی در فرآیند سئوی سایتمان اجتناب کنیم تا دچار جریمه نشویم و سایتمان توسط گوگل پنالتی نشود.

اگر سایت تازه تاسیس دارید سعی کنید از کارهایی که در زیر گفته شده اجتناب کنید. و اگر در حال حاضر سایت شما دچار افت رتبه شدیدی شده، ممکن است سایتتان توسط یکی از الگوریتم های گوگل پنالتی شده باشد، قدم اول این است که دلیل آن را متوجه شوید، پس دلایل زیر را بخوانید و ببینید کدامیک از این موارد را انجام داده اید و سعی کنید مشکل را برطرف کنید

اگر خودتان تجربه کافی برای پیدا کردن علت افت رتبه سایتتان را ندارید از یک مشاور سئو حرفه ای برای بررسی پنالتی شدن سایت و رفع آن کمک بگیرید

کارهای اشتباه در بک لینک سازی که میتواند منجر به پنالتی شدن سایت شود

یکی از مهمترین دلایل پنالتی شدن سایت مربوط به بک لینک سازی غیر طبیعی است. از بین کارهایی که شما برای سئوی خارجی سایتتان انجام میدهید، می‌توان گفت بک لینک سازی حساس ترین کار است، و اگر توسط افراد غیر متخصص و به صورت غیر اصولی انجام شود احتمال پنالتی شدن سایت خیلی خیلی بالا میرود.

مواردی که در زمینه بک لینک سازی نباید انجام دهید :

خرید انبوه بک لینک :

اگر شما در گوگل کلمه خرید بک لینک را سرچ کنید، با سایتهای زیادی مواجه میشوید که کارشان فروش بک لینک یا ساخت بک لینک است.

بسیاری از این خدمات لینک سازی توسط نرم افزارهای لینک سازی اتوماتیک انجام میشود که احتمال پنالتی شدن سایت را افزایش میدهد.

در یکی از مشاوره های سئو که داشتم، کاربری میگفت یکی از شرکتهای سئوکار خدمات لینک سازی را برای سایتشان انجام داده، اما به جای اینکه رتبه سایتشان بهتر شود، افت رتبه شدیدی بعد از بک لینک سازی تجربه کردند. بنابراین به شما توصیه میکنم برای بک لینک سازی حتما با یک سئوکار متخصص مشورت کنید و یا اگر میخواهید بک لینک سازی سایتتان را به یک شرکت بسپارید حتما از حرفه ای بودن آن شرکت اطمینان حاصل کنید و بدون نمونه کارهای متنوع به حرفهای هر سئوکار یا شرکتی اطمینان نکنید.

کسی که در زمینه لینک سازی حرفه ای باشد حداقل 10 سایت نمونه کار در حوزه های کاری متفاوت دارد که پس از بک لینک سازی رتبه بالایی بدست آورده اند.بک لینک سازی روش ها و ریزه کاری های زیادی دارد که اگر به درستی انجام نشود احتمال مشکوک شدن گوگل نسبت به سایت شما زیاد میشود و احتمال پنالتی شدن سایتتان بالا میرود .

گوگل میگوید نباید خودتان برای سایتتان لینک بسازید و دیگران باید به صورت طبیعی به شما لینک بدهند، بنابراین اگر متوجه شود که خودتان برای سایتتان لینک خریدید یا ساختید احتمال پنالتی شدن سایتتان بالا میرود. اما مشکل اینجاست که در ایران معمولا کسی به سایت ما اتوماتیک و خود به خود لینک نمیدهد، مگر اینکه سایتمان آنقدر خوب و پر محتوا و مفید باشد که بعضی سایتها به ما لینک بدهند، آن هم بعد از چندین سال که از تاسیس سایت میگذرد.

یعنی برای یک سایت تازه تاسیس احتمال اینکه سایتهای دیگر به صورت خود به خود و طبیعی به آن لینک بدهند در حد صفر درصد است.

بنابراین ما مجبوریم خودمان برای لینک سازی دست به کار شویم. مخصوصا اگر روی کلمه کلیدی بخواهیم کار کنیم که رقابتش بالا باشد، نیاز هست که علاوه بر محتوای سایت و سئوی داخلی، به سئوی خارجی سایت و بک لینک ها هم توجه داشته باشیم و روی آن هم کار کنیم. از آنجا که فرایند لینک سازی بسیار حساس است ، پیشنهاد میکنم برای این کار حتما با یک سئوکار با تجربه مشورت داشته باشید.

در ادامه به کارهای اشتباهی که در بک لینک سازی نباید انجام دهید اشاره میکنیم :

تبادل لینک دو طرفه :

تبادل لینک دو طرفه بین سایت های مختلف که زمانی خیلی رایج شده بود به این معنی است که مثلا سایت شما به یک سایت لینک بدهد و آن سایت هم متقابلا به شما لینک دهد.

چنین کاری را به هیچ وجه توصیه نمی کنم زیرا گوگل به راحتی متوجه میشود، و به هر دو سایت مشکوک خواهد شد و ممکن است سایتتان پنالتی شود.

لینک سازی سریع با کلمات کلیدی تکراری:

در صورتی که خیلی سریع، با کلمات کلیدی خاص و تکراری لینک سازی انجام دهید، احتمال پنالتی شدن سایتتان افزایش میابد.

البته لینک سازی سریع اگر توسط یک سئوکار حرفه ای و به صورت اصولی انجام شود احتمال پنالتی شدن سایت خیلی خیلی کمتر میشود اما به طور کلی برای یک سایت تازه تاسیس، بک لینک سازی با سرعت بالا غیر طبیعی است و میتواند باعث مشکوک شدن گوگل به سایت شما شود و سایت

بک لینک گرفتن از سایتی با یک زبان دیگر

اگر سایت شما به زبان فارسی باشد اما تعداد زیادی بک لینک از سایتهای خارجی داشته باشد، مسلما از نظر گوگل طبیعی نخواهد بود. چطور ممکن است سایتهای خارجی زیادی به صورت طبیعی به یک سایت فارسی زبان لینک بدهند؟

اگر شما فقط چند لینک از سایتها و فروم های کشور دیگری داشته باشید هیچ مشکلی ندارد، اما اگر سایت شما بک لینکی از سایتهای هم زبان خودش نداشته باشد، ولی تعداد زیادی بک لینک از سایتهایی که زبان متفاوتی با سایتتان داشته باشد احتمال پنالتی شدن سایتتان افزایش میابد.

بک لینک های اجاره ای

بعضی از سایتها در ازای دریافت مبلغی، به مدت 1 ماه یا 3 ماه یا 6 ماه به سایت شما بک لینک میدهند و بعد از مدتی آن بک لینک را حذف میکنند. این کار به شدت باعث مشکوک شدن گوگل به سایت شما میشود، و ممکن است سایت شما پنالتی شود، چرا که با حذف بک لینک ها، گوگل متوجه میشود که خود شما آن بک لینک ها را برای مدت زمانی مشخص خریده بودید.

رپورتاژ آگهی غیر اصولی

خرید رپورتاژ آگهی معمولا کار ساده ای است، اما باید نکاتی را در نوشتن متن رپورتاژ رعایت کنید تا موجب پنالتی شدن سایتتان نشود. متن رپورتاژ باید یونیک و جدید باشد و از یک متن برای چندین رپورتاژ مختلف استفاده نشود.

اگر از یک محتوا برای رپورتاژ آگهی در چندین سایت استفاده کنید، سایت شما در معرض پنالتی شدن قرار می‌گیرد. همچنین سایتی که در آن رپورتاژ میدهید باید اعتبار دامنه بالایی داشته باشد و اسپم نباشد. اگر اولین بار است که میخواهید رپورتاژ آگهی بدهید پیشنهاد میکنم برای نوشتن متن رپورتاژ به صورت اصولی با یک سئوکار مشورت کنید.

لینک سازی غیر اصولی در شبکه های وبلاگ pbn

بعضی از افراد با ایجاد وبلاگهای مختلف و لینک دادن از داخل وبلاگ به سایتشان بک لینک سازی میکنند. این کار در گذشته نتیجه بخش بود و باعث افزایش رتبه سایت هدف میشد، اما از یه زمانی به بعد که الگوریتم های گوگل پیشرفته تر شدند این روش را شناسایی کرده و سایتهایی که با این روش بک لینک گرفته بودند پنالتی شدند.

روش وبلاگ سازی pbn یک روش کلاه خاکستری است که اگر بخواهید از آن استفاده کنید لازم است دقت زیادی وباید حتما نکات و ریزه کاری هایی را رعایت کنید تا سایتتان پنالتی نشود.

لینک سازی در فروم ها:

بعضی از سئوکاران از این روش به عنوان یک روش کلاه سفید نام می برند. بهتر است بدانید بک لینک هایی که در فروم ها در قسمت امضا ( Signature ) قرار داده می شوند، کاملا توسط گوگل نادیده گرفته میشوند . در واقع آن بک لینک ها در بهترین حالت کاملا بی ارزش تلقی می شوند و در بدترین حالت باعث پنالتی شدن سایت می شوند.

لینک سازی بیش از حد در قسمت کامنت ها و نظرات

این روش یعنی لینک سازی در قسمت کامنتها ی سایتهای دیگر اگر بیش از حد انجام شود نوعی اسپم محسوب میشود و میتواند منجر به پنالتی شود.

همچنین مراقب نظراتی که دیگران در سایت شما ثبت می کنند باشید چون ممکن است یک سایت اسپم در قسمت دیدگاه ها لینک سایتش را در قسمت دیدگاه ها در سایت شما قرار دهد. پیشنهاد میکنم اگر نمی توانید قسمت دیدگاه های سایتتان را مدیریت کنید، کاملا غیر فعالش کنید.

لینک سازی در سایتهای اسپم

ایجاد بک لینک در سایتهای اسپم که تبدیل به مزرعه لینک شده اند برای سایت شما به شدت مضر است، لینک ساری در سایدبار وبلاگها هم میتواند باعث پنالتی شدن سایت شما شود.

گاهی اوقات هم ممکن است سایتهای رقیب شما با ایجاد بک لینک های اسپم در سایت های بی کیفیت، قصد پنالتی کردن و پایین کشیدن رتبه سایت شما را در نتایج داشته باشند. برای چک کردن این موضوع میبایست با یک سئوکار مشورت کنید تا بک لینکهای سایت شما را آنالیز و بررسی کند و اگر سایتتان بک لینکهای اسپم دارد این بک لینکهای اسپم disavow شود تا اثر منفی آنها بر سایت شما از بین برود.

مطلب پیشنهادی : آموزش ویدیویی disavow کردن بک لینک های اسپم

اشتباهات مربوط به سئوی داخلی و محتوا که میتواند منجر به پنتاتی شدن سایت شود

استفاده نادرست از تگهای هدینگ h1 و h2 و…

استفاده بی رویه از تگهای هدینگ H1 و H2 و H3 و گنجاندن کلمات کلیدی به صورت افراطی داخل این تگها، و یا استفاده از آنها در جای اشتباه میتواند باعث پنالتی شدن سایت شما شود.

مطلب پیشنهادی : آموزش روش صحیح استفاده از تگهای هدینگ H1 و H2 و H3 و…

کپی کردن محتوای سایتهای دیگر در سایت خودتان

اینکه نباید محتوا را از جای دیگری کپی کنید تقریبا واضح است و کمتر کسی هست که نداند استفاده از محتوای کپی شده یا دزدی محتوا از سایتهای دیگر چقدر برای سئوی سایت ضرر دارد. اما گاهی اوقات در بعضی سایتها، مخصوصا در سایتهای فروشگاهی که میبایست مشخصات و ویژگی های یک محصول خاص نوشته شود، با وجود اینکه ممکن است چندین سایت دیگر هم همان اطلاعات را در مورد مشخصات محصول مورد نظر نوشته باشند، شما هم چاره ای ندارید جز اینکه ویژگی های آن محصول را بی کم و کاست بنویسید. در این مواقع بهتر است با تغییر در جمله بندی، افعال، کم و زیاد کردن طول جمله ها و… سعی کنید محتوا از حالت کپی مطلق در بیاید.

استفاده از محتوای تکراری داخل سایت

محتوای تکراری یا Duplicate content هم به شدت برای سئوی سایت مضر است. اگر بخش هایی از صفحات مختلف در سایتتان محتوای تکراری دارد بهتر است آن را اصلاح کنید. یا وجود چندین صفحه در سایت با کلمات کلیدی مشابه

اگر صفحات مختلفی در سایتتان برای انواع مختلفی از یک کلمه ( مثلا یک صفحه برای آموزش سئو سایت ، یک صفحه برای آموزش بهینه سازی سایت و … ) ایجاد کردید، و یا چند سایت با محتوای یکسان دارید احتمال پنالتی شدن سایتتان زیاد است

همچنین استفاده بیش از حد از برچسب هم نوعی داپلیکیت کانتنت محسوب میشود

مطلب پیشنهادی : آموزش نحوه صحیح برچسب گذاری در وردپرس

گنجاندن بیش از حد از کلمات کلیدی داخل متن

با وجود اینکه افزونه یواست سئو برای چک کردن تعداد تکرار کلمه کلیدی داخل متن به ما کمک میکند، اما این افزونه هوش انسان را ندارد و فقط به عنوان یک راهنما میتواند به ما کمک کند و این خود ما هستیم که باید تشخيص دهیم با توجه به محتوایی که نوشته ایم چگونه کلمه کلیدی کانونی را در متن به کار ببریم که طبیعی به نظر برسد. گاهی اوقات در بعضی سایتها این مساله دیده میشود که به شکلی عجیب و صرفا برای سبز کردن چراغ افزونه یواست سئو، کلمات کلیدی را به زور داخل متن گنجانده اند، طوری که مخاطب با خواندن متن کاملا متوجه این مساله می‌شود و ممکن است حس خوبی از خواندن آن متن نداشته باشد. این کار برخلاف اصول سئو است، چون مهم ترین اصل در سئو رضایت کاربران از سایت شماست. توصیه میکنم از کلمات کلیدی در حد مورد نیاز استفاده کنید زیرا پنالتی شدن یک سایت به خاطر این مساله ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا برطرف شود.

ایجاد چندین صفحه برای کلمات کلیدی مشابه

یکی از کارهای اشتباهی که بعضی افراد انجام میدهند این است که برای حالتهای مختلفی که هر کلمه کلیدی ممکن است سرچ شود یک صفحه جداگانه در سایتشان ایجاد میکنند. به عنوان مثال سه کلمه کلیدی زیر را در نظر بگیرید

” آموزش سئو سایت” _ “آموزش سئو سایت وردپرسی ” _ و “آموزش کامل بهینه سازی سایت”

این کار اصلا درست نیست که برای هر کدام از این 3 کلمه کلیدی یک صفحه جداگانه در سایت داشته باشیم. چون این سه کلمه کلیدی مفهوم کلی مشابهی دارند.

استفاده از روش سئو کلاه سیاه Black Hat SEO

عده ای از افراد از راه هایی برای سئو کردن سایتشان استفاده میکنند که به آن کلاه سیاه می‌گویند. اگر از روش‌های کلاه سیاه که در ادامه به آنها اشاره میکنم استفاده می کنید سایتتان قطعا پنالتی خواهد شد .

یکی از روش های کلاه سیاه استفاده از متن یا لینک های مخفی است . بعضی از افراد برای به زور گنجاندن کلمات کلیدی در سایتشان، آن کلمات را همرنگ پس زمینه میکنند تا توسط کاربران دیده نشود، اما آن کلمات توسط رباتهای گوگل قابل شناسایی هستند. بنابراین به این مساله توجه داشته باشید که تمام متن ها و لینک های سایت شما باید واضح و مشخص باشند.

همچنین لینک هایی که رنگشان هم رنگ پس زمینه است ، یا لینک هایی که با استفاده از CSS مخفی شده اند، و یا حتی لینک هایی که رنگی نزدیک به رنگ زمینه سایت شما دارند ( حتی وقتی شما عمدا این کار را نکرده باشید) می توانند باعث پنالتی شدن سایت شوند.

لینک سازی داخلی بیش از حد و غیر طبیعی داخل سایت :

لینک سازی داخلی اگر در جای صحیح انجام شود بسیار مفید است و از روش های سئو کلاه سفید محسوب می شود اما اگر تعداد و الگوی این لینک ها به صورت غیر طبیعی و اسپم گونه باشد، قطعا باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل می شود.

ایجاد لینک های داخلی یا خارجی بیش از حد و غیر طبیعی با Anchor Text های خاص و تکراری

انکر تکست همان متن لینک است که کاربر با کلیک کردن روی آن به صفحه دیگری ارجاع داده میشود. انکرتکستهای لینک های داخلی یا بک لینک های خارجی نباید فقط با یک کلمه کلیدی خاص باشند، چون این از دید گوگل غیر طبیعی است.

ارور های 404 که ناشی از لینک های شکسته یا broken link هستند

لینک های شکسته نباید داخل سایت شما وجود داشته باشد.

لینک شکسته یعنی لینکی که وقتی روی آن کلیک میکنیم با ارور 404 مواجه می‌شویم.

اگر صفحاتی در سایتتان داشتید که url آن صفحان را تغییر داده اید یا آن صفحات را حذف کرده اید، باید حتما آن صفحه را به یکی از مرتبط ترین صفحات موجود در سایتتان ریدایرکت 301 کنید تا ارور 404 ایجاد نشود.

ایجاد لینک های خارجی غیر طبیعی یا لینک دادن به سایتهایی که اسپم هستند :

در صورتیکه بیش از حد به سایتهای دیگر لینک بدهید، یا اصلا هیچ لینکی به سایت دیگری ندهید، هر دو حالت از نظر گوگل غیر طبیعی است.

همچنین لینک دادن به سایتهایی که اعتبار دامنه خیلی کمی دارند یا قبلا توسط گوگل پنالتی شده اند، اعتبار سایت شما را هم زیر سوال میبرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *