در این بخش از آموزش سئو داخلی می‌خواهیم راجع به نحوه ی صحیح استفاده از برچسب ها و تاثیر آن روی سئوی سایت صحبت کنیم. زیرا استفاده نادرست از برچسب ها میتواند تاثیر بدی روی رتبه سایت شما داشته باشد.

آنچه در این مقاله میخوانید :

تفاوت برچسب و دسته بندی در وردپرس چیست؟

چه زمانی بهتر است یک دسته بندی ایجاد کنیم و کجا بهتر است از برچسب استفاده کنیم؟

برای هر مطلب یا محصولی که در سایت داریم بهتر است چند برچسب ایجاد کنیم؟

برچسب ها بهتر است با چه کلماتی ایجاد شوند؟

آیا اشکالی دارد که دسته بندی و برچسب با نام تکراری در سایت داشته باشیم یا خیر؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

فلسفه و علت ایجاد برچسب در سایت چیست؟

برای اینکه بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم لازم است ابتدا یک تعریف از دسته بندی و تگ ارائه کنیم تا بدانید کاربرد دسته ها و برچسب ها چیست و هر یک از آنها باید در کجا و برای چه منظوری استفاده شوند.

در هر سایتی برای دسترسی بهتر کاربران به مقالات، محصولات و سایر مطالب ، آنها را دسته‌بندی می‌کنیم. این دسته‌ها در واقع موضوعات اصلی سایت ما هستند. که معمولا این دسته‌بندی‌ها را در منوی سایت قرار میدهیم تا کاربران به راحتی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

اما گاهی اوقات پیش می‌آید که چند مقاله یا محصول دارای موضوع یا ویژگی‌های یکسانی هستند، اما تعداد این مقالات یا محصولات آنقدر زیاد نیست که بتوانیم برای آنها دسته بندی ایجاد کنیم، بنابراین اگر بتوانیم این مقالات یا دسته بندی ها را به گونه ای طبقه‌بندی کنیم که کاربران بتوانند راحت تر به آنها دسترسی پیدا کنند مطمئنا خیلی برای کاربران رضایت بخش تر خواهد بود.

در این مواقع بهتر است یک برچسب برای موضوع یا ویژگی مد نظر خود ایجاد کنیم و این برچسب را در تمام محتواهایی که ویژگی مشابهی دارند قرار دهیم.

تفاوت برچسب و دسته بندی در وردپرس چیست و چه زمانی بهتر است یک دسته بندی ایجاد کنیم و کجا بهتر است از برچسب استفاده کنیم؟

برچسب و دسته بندی هر دو باعث ایجاد یک صفحه در سایت میشوند، که محصولات یا نوشته های مرتبط با هم ( که در یک زمینه خاص وجه اشتراک دارند) داخل آن صفحه قرار میگیرند. بنابراین میتوان گفت هم دسته بندی و هم برچسب هر دو کارکرد یکسانی دارند و میتوانند به طبقه بندی بهتر مطالب سایت و دسترسی بهتر کاربران به آنها کمک کنند.

اما تفاوتشان در این است که برچسب تعداد موارد مشابه کمتری درون خود دارد و در مقایسه با دسته بندی مقیاس کوچکتری دارد و تعداد آیتم هایی که داخل برچسب هست کمتر از دسته بندی است.

به طور کلی معمولا زمانی یک دسته بندی ایجاد میکنیم که بیشتر از 10 مطلب در موضوع خاصی در سایتمان وجود داشته باشد . در این مواقع همه ی آنها را داخل یک دسته بندی قرار می‌دهیم .

و زمانی که بخواهیم درباره یک موضوع خاص چند مطلب  یا محصول در سایتمان داشته باشیم که در یک ویژگی خاص اشتراک دارند وهم موضوع هستند ، اما تعداد آنها آنقدر زیاد نیست که آنها را در یک دسته بندی قرار دهیم ، بهتر است برای آن موضوع مشترک یک برچسب ایجاد کنیم.

از آنجا که برچسب ها نسبت به دسته بندی ها اهمیّت کمتری دارند، آنها را در منوی بالای سایت قرار نمی‌دهیم

برای هر مطلب یا محصولی که در سایت داریم بهتر است چند برچسب ایجاد کنیم؟

هیچ الزامی وجود ندارد که حتما برای هر مطلبی برچسب ایجاد کنید، بهتر است برچسب را فقط بر حسب نیاز و در زمانی به کار ببرید که یک موضوع یا ویژگی مشترک بین مطالب یا محصولات شما وجود داشته باشد، در واقع حداقل 3 مطلب داخل سایت شما باید آن ویژگی مشترک را داشته باشند تا بتوانند آن برچسب مشترک را داشته  باشند و نباید برچسبی در سایت ایجاد کنید که فقط 1 محصول یا مطلب در آن وجود داشته باشد .

گاهی بعضی سایتها برای هر مطلبی ده ها برچسب قرار می‌دهند که تاثیر منفی روی سئوی سایتشان میگذارد. این تصور اشتباه در بسیاری از افراد وجود دارد که فکر میکنند هر چقدر برچسبهای مختلفی را با کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا مقاله شان در سایت قرار دهند برای افزایش رتبه سایتشان بهتر است، و همین ذهنیت اشتباه باعث شده که در حال حاضر بسیاری از سایت‌های ایرانی، به خاطر برچسبهای بی شماری که دارند هزاران صفحه بیهوده و تکراری داشته باشند.

البته این موضوع شاید چندین سال پیش که موتورهای جستجو اینقدر پیشرفته نبودند، جواب میداد . اما در حال حاضر اینکار نه تنها فایده ای ندارد بلکه برای سئوی سایت مضر است، زیرا به مرور زمان، الگوریتم های موتورهای جستجو با به روز رسانی هایی که داشته اند هوشمند تر شده‌اند. بنابراین دیگر نمی‌توانید با ایجاد ده‌ها برچسب که با کلمات کلیدی مشابه ایجاد شده اند انتظار کسب رتبه بالا در گوگل را داشته باشید.

برچسب ها بهتر است با چه کلماتی ایجاد شوند؟

برای انتخاب بهترین عنوان برای برچسب هایتان یک تحقیق کلمات کلیدی کوچک در مورد آن انجام دهید. یعنی قبل از ایجاد یک برچسب بهتر است عنوانی که برای آن برچسب مد نظر دارید در گوگل سرچ کنید و ببینید آن موضوع یا عنوان چگونه توسط کاربران در گوگل سرچ میشود ( برای اینکه ببینید چه کلماتی بیشتر توسط مردم سرچ میشود میتوانید پس از سرچ کردن کلمه مورد نظرتان به کلمات پیشنهادی توسط گوگل دقت کنید و یا به قسمت related search یا جستجوهای مشابه دقت کنید، زیرا آن کلمات کلیدی توسط کاربران بیشتری جستجو شده اند) . سپس برچسب را با کلمه ای ایجاد کنید که آن کلمه ی کلیدی بیشتر توسط کاربران و مردم سرچ شده است

فقط یک نکته خیلی مهم را مد نظر داشته باشید، آن نکته این است که شما هنگام برچسب زدن باید به مفهوم و معنی کار داشته باشید و نباید برای هر کلمه کلیدی مشابهی ، یک برچسب بزنید.  یعنی به جای ایجاد دو برچسب با کلمه کلیدی “آموزش سئو داخلی”  و “آموزش سئوی داخلی سایت”  که معنی و مفهوم مشابه دارند، فقط یکی از آنها را ایجاد کنید . سپس با تولید محتوا و روش های دیگر مثل لینک سازی داخلی و خارجی صحیح ، میتوانید درهر دوی این کلمات کلیدی برای آن برچسب رتبه کسب کنید.

آیا اشکالی دارد که دسته بندی و برچسب با نام تکراری در سایت داشته باشیم یا خیر؟

بله این کار باعث ایجاد دو صفحه با محتوای یکسان میشود که داپلیکیت محسوب میشود و از نظر سئو خوب نیست.

به عنوان مثال اگر شما یک دسته بندی با نام آموزش سئو داخلی در سایتتان دارید، نباید یک برچسب با همین نام ایجاد کنید.

چرا می‌گوییم استفاده زیاد و بی رویه از برچسبها و هدفمند نبودن استفاده از آنها، برای سئوی سایت شما ضرر دارد؟

استفاده از برچسب های مشابه ، نه تنها برای بهبود سئوی سایت شما سودی ندارد، بلکه مضر هم هست

در ادامه دلایل آنرا توضیح میدهیم

برچسب های زیاد، که با کلمات کلیدی مشابه ایجاد شده اند باعث ایجاد صفحات تکراری در سایت می‌شوند : زمانی که شما برچسب های زیادی با کلمات کلیدی مشابه برای یک محصول یا نوشته ایجاد میکنید، در واقع در حال ایجاد صفحات تکراری و بی فایده زیادی در سایتتان هستید ،  که بر روی سئو سایت تاثیر منفی دارد، و هیچ کابردی برای مخاطبان سایتتان ندارند. همانطور که گفتیم ایجاد هر برچسب به معنی ایجاد یک صفحه در سایت است که تمام مطالب یا محصولاتی که آن برچسب را دارند، در آن صفحه نمایش داده میشوند، اما اکثر افرادی که نحوه صحیح استفاده از برچسب ها را بلد نیستند  از همان برچسب هایی که ایجاد کرده اند در جای دیگری از سایتشان استفاده نمیکنند، بنابراین معمولا تعداد زیادی برچسب با کلمات کلیدی مشابه در سایتشان به وجود می آورند که فقط برای یک محصول یا نوشته استفاده شده‌اند. یعنی با اضافه کردن هر برچسب یک صفحه ایجاد کرده اند که در آن صفحه ، فقط یک محتوا وجود دارد و تنها تفاوت آن صفحات ، فقط عنوانشان است. که این کار اصلا برای سئوی داخلی سایتشان خوب نیست

برچسب های زیاد و هم موضوع باعث کم شدن اعتبار مطلب اصلی ما میشود : به طور کلی برای اینکه ما در یک کلمه کلیدی خاص در گوگل رتبه بدست آوریم بهتر است برای آن کلمه کلیدی فقط یک صفحه در سایت داشته باشیم و چندین صفحه مختلف با کلمات کلیدی مشابه و هم معنی  نداشته باشیم.  بنابراین اگر ده ها برچسب با کلمات کلیدی مشابه برای مطلب خود ایجاد کنیم، در واقع اعتبار این صفحه را تا حد زیادی پخش کرده‌ایم و گوگل نمیتواند تشخیص دهد که کدام یک از آن صفحات را برای آن کلمه کلیدی در نتایج جستجو نمایش دهد، زیرا با این کار ما صفحات متعددی ایجاد کرده ایم که همه آنها دارای اعتبار کمی هستند. در صورتی که میتوانستم به جای اینکار، تمامی آن کلمات کلیدی مرتبط را در محتوا و متن مطلب اصلی مان بگنجانیم و اعتبار را در مطلب اصلی خودمان متمرکز کنیم و به این ترتیب، شانس رتبه گرفتن خود در نتایج گوگل بیشتر کنیم.یعنی همان یک مطلب سایت ما میتواند با کلمات کلیدی مشابهی که هم معنب هستند رتبه بگیرد.

نکات مهم که در زمان ایجاد برچسب باید در نظر داشته باشیم

1- برای ایجاد برچسب خودتان را به جای کاربران سایتتان بگذارید و ببینید آیا وجود آن برچسب برای کاربران مفید است یا نه؟

یک راه عالی برای آنکه از استفاده درست تگ ها مطمئن باشید، این است که به کاربر خود نگاه کنید.

از خودتان بپرسید که وجود این برچسب چه کمکی به مخاطبان سایت من خواهد کرد؟ آیا باعث می‌شود که آنها بیشتر در سایت من بمانند یا فقط آنها را گیج می‌کند؟ مطمئن باشید که پرسیدن این سوالات، می‌تواند تصمیم‌ گیری را برای شما بسیار راحت کند.

استفاده درست و به جا از برچسبها، می‌تواند در دسترسی بهتر کاربران به اطلاعات و محصولات مرتبط، کمک زیادی کند. اما برچسب های زیاد و بی‌ربط، نه تنها هیچ سودی برای کاربر ندارند، بلکه باعث گیج شدن کاربران نیز میشود.

شابد بهتر باشد یک بار دیگر تاکید کنیم که برچسب هم مانند دسته بندی یک ابزار عالی برای طبقه بندی و مرتب کردن محتوای سایت شماست، و به کمک برچسب می‌توانید کاری کنید که کاربران از سایت شما راحت‌تر استفاده کنند و بیشتر در آن وقت بگذرانند. اما این تصور اشتباه که می‌گویند “برچسب های بیشتر، باعث رتبه بهتر می‌شود ”، باعث می‌شود در سایت ما تعداد زیادی صفحه بیهوده و بی کاربرد ایجاد شود که تاثیر منفی هم روی کاربران ما و هم روی سئوی سایت ما خواهد داشت. در واقع برچسب ها مانند چاقو اگر در جای درست استفاده شوند میتوانند مفید باشند، اما اگر در جای اشتباه از آن استفاده کنیم ممکن است مانند چاقو که باعث مرگ یک انسان میشود، سایت ما را با مشکل روبه رو کند و به نابودی بکشاند.

2- بهتر است برای برچسب های خود توضیح بنویسید

اگر امکان نوشتن متن توضیحی برای صفحه برچسب را دارید، حتماً این کار را انجام دهید. وجود توضیحات در صفحه برچسب، باعث می‌شود که این صفحه هم برای کاربر قابل فهم‌تر باشد، هم موتورهای جستجو موضوع آن را بهتر شناسایی کنند. همچنین بهتر است مانند سایر برگه ها و نوشته ها و محصولات سایتتان ، عنوان سئو و توضیحات متا هم برای صفحه برچسب بنویسید

چگونه تگ هایی که قبلا به اشتباه ایجاد کرده اید حذف کنید؟

امیدوارم که تا به امروز، برچسب های اضافی زیادی ایجاد نکرده باشید. چون مرتب کردن آنها کمی مشکل و زمان بر خواهد بود

اما اگر قبلا در خصوص ایجاد برچسب ها مسیر را اشتباه رفته باشید، احتمالا به اشتباه تعداد زیادی برچسب ایجاد کرده اید که فقط برای یک مطلب یا محصول هستند، و الان این سوال در ذهنتان هست که حالا چطور باید این همه برچسب اضافی راحذف کرد که روی سئوی سایت تاثیر منفی نگذارد؟

قدم اول این است که باید همه ی برچسب هایی که فقط یک بار استفاده شده اند ( یعنی فقط برای یک محصول یا مطلب منحصر به فرد از آن برچسب استفاده کرده این) از بین ببرید.

اما لازم است حتما url ای که برای هر بچسب ایجاد شده به مرتبط ترین محتوا در ساییتان ریدایرکت شود ( از ریدایرکت 301 استفاده کنید)

استفاده از ریدایرکت 301 به دو دلیل است، دلیل اول اینکه که اگر از ریدایرکت استفاده نکنیم، پس از حذف برچسب ارور 404 ایجاد میشود ( و ارور 404 برای سئوی سایت خیلی ضرر دارد) و دلیل دوم این است که اگرصفحه ی آن برچسب اعتباری از نظر گوگل دارد، آن اعتبار به مرتبط ترین صفحه ی سایت که از نظر موضوعی با آن برچسب هم موضوع است منتقل شود.

اما اگر هزاران برچسب اضافه در سایتتان ایجاد کرده اید حذف و ریدایرکت کردن آنها نه تنها کار راحتی نیست ، بلکه حتی میتواند برای سرعت سایتتان مشکل ساز شود . چون تعداد زیاد ریدایرکت 301 باعث میتواند باعث کند شدن سرعت لود سایتتان شود . بنابراین بهتر است برای حذف آنها با یک سئوکار مشورت کنید تا بهترین راه حل را بر اساس وضعیت سایت شما ارائه کند . یک راه دیگراین است که از یک برنامه‌نویس بخواهید چند خط کد بنویسد تا این کار را راحت تر برای شما انجام شود

اگر قدم اول را به درستی انجام دهید، یعنی همه ی برچسب هایی که فقط یک بار استفاده شده اند حذف کنید، وضعیت سایت شما از نظر سئو بسیار بهتر از قبل میشود، انا اگر میخواهید وضعیت سایتتان کاملا از نظر سئو اوکی شود بهتر است برچسب هایی که موضوعات یکسانی دارند را هم با یکدیگر ادغام کنید، یعنی یکی از آنها را که مهم تر است نگه دارید و بقیه را حذف کنید و به آن برچسب که باقی مانده ریدایرکت 301 کنید

اما اگر واقعاً قصد تمیز کردن مطالب یا محصولات سایت خود را دارید، اکنون باید دست به کار شوید و تگ‌های دیگر خود را بررسی کنید. اکثر سیستم‌های مدیریت سایت دارای بخشی هستند که این تگ ها را به شما نشان می‌دهد.

سعی کنید تا جای ممکن این تگ ها را با هم ادغام کنید. یعنی تگ‌هایی با موضوع یکسان را در یک صفحه جمع کنید. در این مرحله نیز لازم است که این ادغام همراه با ریدایرکت باشد. یعنی تمام تگ‌های قبلی به صفحه ی تگ جدید منتقل شوند.

قبل از حذف برچسبها به میزان ورودی برچسب و رتبه ای که در گوگل دارد توجه کنید

اگر تعداد برچسب های اضافی سایت شما خیلی زیاد باشد نباید همه آنها را به یکباره و در مدت زمان کوتاهی حذف کنید، این کار بهتر است آهسته و به مرور زمان انجام شود، مثلا روزانه 10 عدد برچسب اضافه را حذف کنید.

یک مساله مهم که در زمان پاکسازی کردن برچسب های اضافی سایت باید به آن دقت داشته باشید، رتبه هر برچسب در نتایج جستجوی گوگل و تعداد ورودی آن است.

ممکن است برچسبی در حال حاضر وجود داشته باشد که سایتتان از طريق آن برچسب ورودی داشته باشد

پیشنهاد ما به شما این است که به کمک گوگل آنالیتیکس سایتتان برچسب های پر بازدید سایت را شناسایی کنید و آنها را به هیچ وجه حذف نکنید.

حذف کردن برچسب ها، بدون بررسی میزان ورودی آنها، می‌تواند ضربه‌ای منفی به سئوی سایت شما بزند. پس سعی کنید با دقت بیشتری درباره آنها تصمیم بگیرید و حتی اگر به خاطرتکراری بودن بعضی از برچسبها قصد پاک کردن آنها را دارید، مطمئن شوید که به مرتبط ترین صفحه موجود در سایتتان ریدایرکت شوند.

برای بررسی تعداد ورودی هر تگ، کافی است وارد آنالیتیکس خود شوید، به بخش Behavior < Content مراجعه کنید و کلمه tag (یا هر کلمه دیگری که برچسب‌های شما با استفاده از آن مشخص می‌شوند) را جستجو کنید. سپس به راحتی می‌توانید تعداد ورودی هر تگ را مورد بررسی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *