معمولا در هر محتوایی ، بسته به تعداد کلمات و طول محتوا ، عناوین و زیر عنوان هایی را در نظر میگیریم تا کاربران با یک نگاه ، یک دید کلی نسبت به مقاله یا مطلبی که قرار است بخوانند پیدا کنند.

تگ های هدینگ که با نام های H1 و H2 و H3 و… تا H6 … مشخص میشوند، در واقع همان تیترها و عناوین مطلبی هستند که ما قصد نوشتنش را داریم.

استفاده از این تگها برای این است که ما به گوگل بفهمانیم کدام یک از تیتر ها و عناوین موجود در مطلب مهم ترند. بنابراین استفاده صحیح از تگ های هدینگ h1 و h2 و h3 و… روی سئوی داخلی سایت بسیار تاثیرگذار است و باعث میشود علاوه بر اینکه کاربران با یک نگاه مهم ترین عنوانها و زیر عنوان های موجود در متن را متوجه شوند ، گوگل هم درک بهتری از مطالب منتشر شده بر روی سایت ما داشته باشد.

نحوه استفاده از تگهای هدینگ و ترتیب استفاده از آنها بسیار مهم است و اگر شما به طور صحیح از آنها استفاده نکنید یا در استفاده از آنها زیاده روی کنید، ممکن است حتی منجر به اسپم شناخته شدن سایت شما توسط الگوریتم های گوگل شود. بنابراین در این مقاله می‌خواهیم چگونگی استفاده صحیح از تگهای هدینگ H1 تا H6 را به شما بیاموزیم تا در سایتتان منطبق با اصول صحیح سئو از آنها استفاده کنید تا موتورهای جستجویی مانند گوگل بتوانند شناخت و درک کاملتری از مطالب منتشر شده بر روی سایت شما داشته باشند.

کاربرد تگ H1

اگر بخواهیم به ترتیب اهمیت بگوییم ، تیتر H1 مهمترین هدینگ است که باید در هر صفحه ای از سایت در بالاترین جایگاه از نظر محل قرار گیری استفاده شود . هر یک از صفحات سایت باید حتما یک عنوان اصلی داشته باشد که می بایست آن را داخل تگ H1 قرار دهید. توجه داشته باشید که تگ H1 باید در هر صفحه از سایت فقط و فقط 1 بار مورد استفاده قرار گیرد و شما مجاز به استفاده بیشتر از آن نیستید.

اکثر قالب های وردپرسی که کد نویسی استاندارد دارند ، خودشان عنوان اصلی مطلب را به صورت اتوماتیک در تگ H1 قرار میدهند و نیازی نیست شما این کار را به صورت دستی انجام دهید.

به عنوان مثال همین مقاله ای را که الان در حال مطالعه ی آن هستید به عنوان نمونه بررسی کنید ، متوجه خواهید شد عنوان اصلی آن یعنی ” روش صحیح استفاده از تگهای هدینگ H1 و H2 و H3 و… ” که در ابتدایی ترین بخش این مقاله قرار گرفته داخل تگ H1 قرار دادیم که فونتی برجسته تر و سایزی بزرگتر نسبت به سایر عناوین دارد.

تگ H2 چیست و چگونه باید درون مطلب از آن استفاده کنیم؟

مهم ترین زیر عنوان های سایتمان را باید در تگ H2 قرار دهیم.

همانطور که در این مقاله می‌بینید H2 ها را هم با فونت برجسته و سایز بزرگ نوشته ایم اما سایز H2 بهتر است از سایز H1 که عنوان اصلی است، کمی کوچکتر باشد.

با توجه به اینکه در مقاله آموزش تکنیک آسمان خراش گفتیم برای سایتهای محتوا محور بهتر است مطالب و مقالات کامل و جامع و طولانی باشد، اما اگر شما یک مقاله طولانی به روش آسمان خراش بنویسید و در آن از زیر عنوانهای مناسب استفاده نکنید، ممکن است طولانی بودن مطلب و نبودن تیترهای مناسب، برای کاربران ناخوانا و خسته کننده باشد و بازدیدکننده کنندگان سایت رغبتی برای خواندن آن نداشته باشند و از خواندن چنین مطلبی منصرف شوند، که این اتفاق به شدت به سئوی سایت و رتبه ی شما در گوگل ضربه میزند.

بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، اگر برای هر پاراگراف یک عنوان مناسب بنویسید، هم مطلب شما برای بازدید کنندگان سایتتان خواناتر میشود و هم می توانند با یک نگاه کلی و سریع تیترهای فرعی داخل مطلب را بخوانند و تصمیم بگیرند که آیا آن مطلب برایشان مفید است یا خیر. و مهم تر از همه اینکه موتورهای جستجو مانند گوگل از روی کلمات کلیدی که شما درون تیترهای فرعی نوشته اید، به شناخت و درک صحیح تری از موضوع آن مطلب می رسند.

توجه داشته باشید یک دلیل استفاده از تگهای هدینگ برای کاربران سایت شماست و دلیل دیگر آن این است که به موتورهای جستجو مانند گوگل بفهمانیم موضوع مقاله ما چیست و در چه کلماتی تمایل داریم رتبه به دست بیاوریم.

بنابراین سعی کنید از عناوینی استفاده کنید که هم به کاربران شما در درک بهتر متن کمک کند و هم در عناوین سایت از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند درک بهتری از محتوای مقاله شما داشته باشند

چند بار میتوانیم از تگ H2 در مقاله یا مطلب استفاده کنیم؟

محدودیتی برای استفاده از تگ H2 وجود ندارد، اما نکته ی خیلی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تعداد دفعات استفاده از تگ H2 بستگی دارد به حجم مطلب و طول محتوایی که در سایت منتشر میکنید.

بنابراین در یک مطلب کوتاه در حد 300 یا 500 کلمه، قطعا نمی‌توانید از تعداد زیادی تگ H2 استفاده کنید. در یک مطلب کوتاه ممکن است نیاز باشد فقط از یک تگ H2 یا نهایتا دو تا استفاده کنید. اما برای مطالبی که خیلی طولانی هستند، شما می‌توانید آن را حتی به بیش از ۱۰ بخش تقسیم کنید و برای هر بخش از مطلب خود یک عنوان فرعی H2 بنویسید.

بنابراین توجه داشته باشید که با وجود اینکه در استفاده از تگ H2 محدودیتی نیست، اما شما باید بر حسب نیاز از آن استفاده کنید و در استفاده از آن زیاده روی و افراط نکنید و فقط تیترهای مهم را داخل تگ H2 قرار دهید ، زیرا استفاده بی پروا و غیر اصولی از تگ های هدینگ در صفحات مختلف سایت، باعث می شود موتورهای جستجو مانند گوگل، مطلب شما را اسپم در نظر بگیرند و مطلب شما رتبه قابل قبولی در نتایج گوگل کسب نکند و یا حتی سایت شما پنالتی شود.

از تگ H3 کجا استفاده کنیم ؟

گاهی دیده میشود افرادی که شناخت صحیحی از تگ های هدینگ ندارند ، از تگهای H2 تا H6 یکی پس از دیگری و پشت سر هم استفاده میکنند تا به انتهای مطلب برسند!! در صورتیکه این کار اشتباه است!

تگ هدینگ H3 باید در درون دل تگ هدینگ H2 قرار بگیرد.

زمانی که از تگ H2 استفاده میکنید، اگر چندین پاراگراف طولانی داخل تگ H2 وجود داشته باشد، باعث سخت شدن مطالعه آن قسمت از مطلب شما می‌شود. بنابراین می‌توانید آن پاراگراف ها را هم دوباره به چند زیرشاخه تقسیم کنید و برای هر زیر شاخه، یک عنوان فرعی تر بنویسید و به آن تگ H3 دهید.

در واقع تگ H3 در دل یک تگ H2 قرار می‌گیرد همان طور که تگ‌های H2 در دل عنوان اصلی یا همان تگ H1 قرار گرفته است.

تگ H3 بدون وجود تگ H2 بی معنی است. مثلاً شما نمی توانید بدون آنکه عنوان H2 را بنویسید، از H3 برای تگ گذاری عناوین درون متن استفاده کنید . در واقع تگ های هدینگ همچون حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند و نباید یک حلقه ای را گم کنید.

به این نکته توجه کنید که استفاده از تگ H3 بستگی به طول محتوای درون تگ H2 دارد. اگر H2 بزرگی دارید که شامل چندین پاراگراف طولانی است، می‌توانید پاراگراف‌ها را دوباره طبقه بندی کرده و از یک یا چند H3 در متن خود استفاده کنید.

بنابراین اگر از تگ H2 استفاده کرده اید و پاراگرافی که زیر تگ H2 است کوتاه است و زیر شاخه ای ندارد، هیچ اصراری به استفاده از تگ H3 نیست.

شما بر حسب نیاز و طول محتوای درون H2 ، به صلاحدید خودتان میتوانید از H3 استفاده کنید یا استفاده نکنید.

کاربرد تگ H4 و H5 و H6

همان طور که در مورد تگ H3 و روش استفاده از آن را یاد گرفتید، تگ h4 هم در درون H3 قرار می‌گیرد. اگر مطلبی که در تگ H3 قرار دارد شامل چندین پاراگراف طولانی است، می‌توانید پاراگراف‌ها را دوباره طبقه بندی کرده و از یک یا چند H4 در متن خود استفاده کنید. H5 و H6 هم به همین صورت است. هرچند در عمل بسیار کم پیش می‌آید از تگ‌های H5 و H6 در یک متن استفاده شود. زیرا اکثر اوقات مطالب ما آنقدر طولانی نیستند که نیاز به استفاده از تگهای H4 و H5 و H6 داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *